روانشناسی نابهنجاری
علیرضا نیکمراد؛ سهیلا اسعدی؛ امین روستایی
چکیده
پژوهش حاضر به مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر احساس غربت، هیجان اندیشه و در دانشجویان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان(دختر وپسر) مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور شهر ساری درسال تحصیلی 96-1395بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر که به صورت نمونه گیری هدفمند به دو گروه ( آزمایش و کنترل) ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر احساس غربت، هیجان اندیشه و در دانشجویان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان(دختر وپسر) مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور شهر ساری درسال تحصیلی 96-1395بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر که به صورت نمونه گیری هدفمند به دو گروه ( آزمایش و کنترل) تقسیم شدند (15 نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامه احساس غربت و پرسشنامه هیجان اندیشه بر روی دو گروه اجرا شد، مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 2 ماه دریافت کرد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام آموزش در شرایط یکسان (پس آزمون) بر روی گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. اطلاعات از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مداخله های آزمایشی (آموزش گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گروهی) باعث کاهش نمره احساس غربت و کاهش بیتابی اندیشه و افزایش پویایی اندیشه در دانشجویان شد (0/01>p). می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی نظریه انتخاب بر افزایش هیجان اندیشه و کاهش احساس غربت در دانشجویان موثر است.